Gus van Sant – Restless

Restless

Brae e un pusti favorit al lui Van Sant, tipul care a fost expus la mai mult decat o adolescenta. Se traieste totul in acest moment al adolescentei si nu e nimic fortat. Contextul este posibil. Exista undeva o Anabelle adolescenta si un Enoch pe care ne-am dorit sa ii traim si sa ii iubim. Amandoi alcatuiesc perechea perfecta. Sufletele pereche care se intalnesc si se iubesc. Da, e o poveste de dragoste care debuteaza in mijlocul unei inmormantari.

Trecuse destul timp de cand Gus Van Sant terminase Paranoid Park, ultimul film cu adolescenti. S-au produs schimbari. Estetica s-a exaltat si s-a redefinit. Copiii nu mai sunt neintelesi. Copiii astia, Enoch si Anabelle, sunt dintr-o garnitura de personaje care pot induiosa generatii intregi. Nu sunt niste adolescenti de la marginea multimii pe care poti sa ii intalnesti rar. Sunt vecinii de cartier a milioane de oameni. Sunt compatibili cu intelegerea oricarui leat, pentru ca sunt cuprinsi intre doua coordonate: iubire si moarte. El a pierdut si ea va pierde.

E atat de simplu plot-ul acestui film incat poate fi usor dezvaluit printr-o propozitie. Dar tocmai asta face filmul elegant pentru ca desfasurarea lui este o propozitie asupra careia se insista din multe unghiuri. O iubire simpla, revizitata si in alte filme: ea a pierdut sansa vietii, el redescopera viata pierduta. Actorii insa fac diferenta. Candoarea lor de adolescenti e irepetabila. Mia Wasikowska si Henry Hopper (fiul lui Danny Hopper) sunt doua alter ego-uri ale lui Van Sant transformate intr-un roi de fluturi care bantuie inmormantari si cimitire dupa voia emotiilor sale.

22 iulie, 2017 de Aliaj